Mitt första möte med en interaktiv tavla var under en VFU-period för snart två år sedan. Jag fattade direkt tycke för detta smidiga verktyg och som blivande textillärare såg jag möjligheter till att kombinera It med slöjd på ett spännande sätt. Jag kände mig övertygad om att den skulle göra undervisningen både mer spännande och givande för dagens elever. Ett redskap i tiden. Nu två år senare och mitt uppe i denna kurs är jag fortfarande övertygad om att detta verktyg skulle passa fint in i min kommande undervisning, men jag inser, om än motvilligt, att få rektorer låtit sig övertygas av andra textillärare ute i landet. Varför ser vi inga tavlor i slöjden?
För en tid sedan fick jag tillfälle att prova på Smart Boards på Uppsala Learning Lab, och där ibland de inlagda uppgifterna hittade jag inget med slöjdanknytning. När man har tillgång till en Smart Board kan man registrera sig och bli medlem i smartklubben.se, ett nätverk för användare av dessa tavlor där pedagoger delar med sig av lektioner och erfarenheter. Det låter toppen och jag försöker ta reda på hur jag som tavellös student kan få ta del av denna ”smarta gruva”. Någon som vet?
Jag tycker att det låter toppen att använda en Interaktiv tavla i slöjdämnet! Har du några förslag på hur det skulle kunna användas?
SvaraRaderaJag jobbar på att få fram förslag i just den frågan i mitt några dagar sena projektarbete : ).
SvaraRadera