måndag 5 juli 2010

Ett slag för upphovsrätten

De små informationsfilmer som ofta visas före filmen jämför stöld av film med all annan stöld, vilket synliggör brottet på ett enkelt sätt. I mycket tidig ålder får vi dock lära oss att stöld på exempelvis butiker inte är Ok och jag ställer frågan varför vi inte får lära oss samma sak om exempelvis bilder och filmer på nätet? Är det för att vi inte har hängt med i utvecklingen? Någonstans finns det ju upphovsmän som försöker leva på det de gör. Här anser jag att lärare som väljer att arbeta med Ikt har ett stort ansvar. Information och tydlighet i lag och rätt på internet borde ha hög prioritet. En djupare förståelse skulle vara bra – en förklaring till varför verken är upphovsrättsskyddade. Det är viktigt att skilja på det som folk delar med sig av frivilligt och det som upphovsmannen helt enkelt vill ha betalt för. Creative Commons är ett bra initiativ där man kan välja att dela med sig av sina verk och arbeten - sajter som flickr.com och liknande är även de bra alternativ när man inte kan eller vill betala för exempelvis bilder. Det vore intressant att höra exempel på hur man kan öka förståelsen för upphovsskyddade verk på internet?

1 kommentar:

  1. Hej Petra,
    Det du frågar efter om hur man ökar förståelsen för upphovsskyddade verk är en het potatis. Kanske mer kunskap om hur lång tid det tar att skapa en film,tavla,bok eller musikskiva. Jag skulle då inte vilja arbeta nio till fem gratis.
    //Carina

    SvaraRadera