Visst är mobiltelefonen en härligt mobil uppfinning. Jag läser åter igen avsnittet om mobiltelefonen som verktyg för lärande och hoppas kanske innerst inne att jag ska få en aha-upplevelse, att jag plötsligt ska se möjligheterna...men den dyker inte upp denna gång heller, det är fortfarande mest riskerna som spökar hos mig. Både då det gäller klassskillnader och risken för att familjer med många barn, ensamstående föräldrar och/eller erbetslösa inte har möjlighet att skaffa mobiler till alla barnen. Insåg själv att min mobil var både gammal och enkelt trist utan funktioner och finess när jag gick igenom uppgifterna. Jag kände också spontant att det inte kändes rätt att uppmuntra till mer mms mm då det även blir en kostnad i form av telefonräkning i slutändan.
Visst är det smidigt att man både kan räkna och fotografera med den. Filma och blogga. Jag tror dock att det finns så mycket fritidssysslor som lockar i samband med mobilen att det kan vara svårt för eleven att koncentrera sig.Vad tror ni? Går det att använda mobilen som ett bra verktyg i skolan? Jag hoppas fortfarande på en aha-upplevelse.
Jag tror att mobilen är bäst på att användas just mobilt till exempel när man reser, men i skolan behöver vi inte vara såååå mobila - där är istället en dator är ofta ett mycket mer användbart verktyg att läsa och skriva på och en riktig digitalkamera tar ofta bättre bilder och en riktig filmkamera ger ofta bättre filmer ... Och så har du ju helt rätt i att telefonerna kostar (i den stora och allmänna lovsången för mobilanvändning i skolan hör man att nästan alla elever redan har de avancerade mobilerna, men det tror jag är en grov överdrift) och många av telefonens användningsområden kostar ...
SvaraRaderaJag kan alltså inte heller riktigt förstå den stora entusiasmen.
Men visst kan man ha viss nytta av mobilerna - i alla fall ibland och i alla fall några av dem. Men varför göra sååå stor affär av det?
Jag tror inte att mobilerna kommer att revolutionera utbildningen än på ett tag ...
Men, kanske skulle de kunna göra viss skillnad när alla får dem genom sina skolor och det finns massor av skolmaterial - lite text, men särskilt ljud- och filmformat - som de kan kolla/lyssna på när de är på språng.