Hej, Jag heter Petra och har just nu bestämt mig för att starta en blogg. Egentligen skulle jag vilja lägga upp olika sömnadsprojekt och fräsiga bilder, men nu startade jag bloggen främst för att det ingick i kursuppgiften... Jag har dock länge velat veta hur man gör och att det skulle vara så här enkelt...!!! Ses imorgon!
onsdag 30 juni 2010
Källkritik på schemat
Eftersom jag känner mig pratglad idag och fortfarande har en hel del aha-upplevelser kvar från skriften "Unga nätkulturer" (finns att beställa från stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, www.kks.se) fortsätter jag min resa genom texterna. Den är som en tidskrift fylld med intressanta artiklar inom just vårt ämne. Och lättlästa! AnnBritt Enochsson, pedagogikforskare hemmahörande i Karlstad, har följt klasser i lägre åldrar och sett att även de yngre barnen kan ha glädje av att lärarna arbetar med källkritik. Enochsson beskriver lärare som skrämmande säger att eleverna på högstadiet inte alls kan skilja på vad som är "falsk information". Hon tror att bristen på källkritiska lektioner kan grunda sig i hur skolan ser ut - att barn inte förväntas ifrågasätta vuxna och att det skulle ge röriga lektioner. Genast kastas jag tillbaka till min vfu-period med stora klasser och funderar hur det praktiskt är möjligt? Å andra sidan tror jag eleverna uppskattar att få vara delaktiga och lära sig sånt som de faktiskt har nytta av i framtiden. Min övertygelse är att de unga lär sig att ta ansvar genom att de får ansvar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det tror jag också.
SvaraRaderaJag tror att en av anledningarna till varför källkritik inte hinns med så mycket i skolan är att det gärna förutsätter att hela klassen jobbar med samma källor och att eleverna har flera källor att jämföra. Att jobba källkritiskt tar tid och kräver en hel del av både lärare och elever. Att det är kul, tycker nog ofta både lärare och elever, men jag tror att man har svårt för att hinna med så mycket källkritik i grundskolan. Många av de elever som jag får i gymnasiet hävdar att de alltid klipp och klistrat sina texter under grundskoletiden och att inga lärare reagerat på det då ... Problemen alltså kanske ligger ännu djupare?