lördag 26 juni 2010

Hur får vi skolan så rättvis som möjligt när eleverna börjar med så olika förkunskaper? Enligt rapporten "Unga svenskar och Internet" har barn till välutbildade föräldrar betydligt mer datorvana än barn till mindre välutbildade föräldrar. Här tror jag det är viktigt att snabbt fånga upp de elever med mindre datorvana för att få undervisningen rättvis. Skolan har ett ansvar att se till att alla elever har samma förutsättningar när det gäller att kunna ta del av undervisningen. På medieradet.se finns artikeln som publicerades den 20/5.

2 kommentarer:

  1. Jag tror också att detta är ett stort problem, som skolan måste försöka hjälpa till att mildra.

    Jag tror också att det är skillnad mellan VAD olika samhällsgrupper är vana vid att använda datorn till. Även i detta avseende tror jag att skolan spelar en mycket viktig roll.

    SvaraRadera
  2. Ja det är något viktigt du har tagit upp. Barn är bra på att lära varandra och är oftast intresserade av vad andra kan. Man kan ha datautbytesdagar när barnen får visa sina klasskamrater vad de kan göra med en dator på så sätt får man med de "datasvaga" också om det nu finns några sådana.

    SvaraRadera