tisdag 22 juni 2010

Bloggande eller svammel

Jag ser många fördelar med att använda bloggen i undervisningen, men finns det en risk att det ibland bloggas för bloggandets skull? Enklaste sättet att undvika det borde vara att ha tydliga ramar och stöd för eleverna. Och vem avgör egentligen vad som är svammel?

Bloggandet ger en bra möjlighet att integrera värdegrundsarbete i undervisningen då det blir mycket viktigt att veta hur och vad som är ok när det gäller kommentarer. Elza Dunkel, vid Umeå Universitet, förespråkar enligt henne själv, en öppenhet på nätet. I hennes forskningsblogg kan man läsa om barns och ungas nätkulturer, barns rättigheter, lärande och IT. Tips! http://www.kulturer.net/blog/

Det vore spännande att höra om lyckade bloggprojekt inom slöjdundervisningen!?

1 kommentar:

  1. Hej Petra!

    Tack för tipset om Elza Dunkels blogg! Jag har lagt till den i min lista.

    Något bloggprojekt inom slöjdundervisningen känner jag dessvärre inte till (även om jag virkar en hel del :) men jag kan tänka mig att bloggen passar bra för dokumentation och inspirationsutbyte, inte minst i bild.

    Hälsar
    Elisabeth

    SvaraRadera