Mitt slutprojekt handlar om interaktiva tavlor i slöjden. Ett område som visade sig vara ganska outforskat...
Vad behöver en textillärare tänka på när han/hon vill integrera datorer, internet och IKT i sin undervisning? Fyll gärna i om du har fler tips!
Min checklista:
En textillärare bör tänka på följande när han/hon vill integrera datorer, Internet och IKT i sin undervisning:
Lägga ned tid på inspirerande presentationer med mycket bilder.
Nätverka med andra textillärare som använder IKT i sin undervisning.
Vara tydlig och konsekvent gällande regler i salen hur datorerna får användas.
Uppmuntra eleverna till att presentera sin projekt digitalt.
Låta eleverna ta plats framme vid den interaktiva tavlan och vara lyhörd för deras önskemål.
Läraren bör informera eleverna om bra sidor för inspiration och information genom att bevaka ämnet.
Samla och ta del av all möjlig information om tidigare erfarenhet inom området.
Gärna föreslå sammarbete med andra ämneslärare då det finns många möjligheter till ämnesintegration.
Sträcka på sig och om nödvändigt påpeka att textilslöjden har samma rätt till att utvecklas digitalt som andra ämnen. Om inte textilläraren själv tror det kommer ingen annan att göra det heller.
Bra checklista!
SvaraRaderaSpontant tänkte jag att jag skulle vara intresserad av att mer konkret höra hur textillärare skulle kunna använda "datorer, Internet och IKT i sin undervisning". Du tar upp interaktiva tavlor, bilder och lärarens och elevernas presentationer, men det finns säkert många andra användningsområden ... Till exempel skulle eleverna kunna skriva ett slags loggbok där de beskriver arbetet och fotar eller scannar in exempel på saker som de gjort. (Jag såg på PIM ett jättefint exempel på hur man kan scanna ett kort gjort i tyg - det blev jättefint!) Ja, det var bara en idé och kanske ligger detta ändå utanför ditt projekt?
Lycka till!
Det finns många sätt att använda IKT i sin slöjdundervisning. Själv har jag tänkt låta mina elever använda blogg och interaktiva tavlor. Interaktiva tavlor vid presentationer, för att på ett smidigt sätt inspirera och förklara och vid redovisningar för att eleverna ska få prova på olika redovisningsformer. Detta hoppas jag kunna göra eleverna mer delaktiga och motiverade. Förklaringar av vissa moment som exempelvis stickning kan med stor fördel göras via den interaktiva tavlan då hela klassen kan ta del av extrema närbilder av maskor istället för att gå runt och visa eleverna en och en. Genom att använda datorn som hjälpmedel vid exempelvis bildskapande ser jag en tydlig möjlighet till att tex integrera ämnenena slöjd och bild. Ämnesintegrering tror jag öppnar nya möjligheter!
SvaraRadera